Olenko mä nyt muka Kiinassa?

Ehdin siis viimeviikolla olla reilut kaksi päivää takaisin Guangzhoussa, kunnes oli aika ottaa juna alle ja suunnata  kämppikseni kanssa kohti Shanghaita. Shanghai (上海) oli jännä paikka. Kaupungissa ei sinänsä ollut paljon nähtävyyksiä ja turistikohteita toisin kuin esimerkiksi Pekingissä tai Chengdussa. Shanghai myös tuntui todella erilaiselta Kiinalta. Paikoin tuntui jopa oudolta tajuta, että tämäkin on osa Kiinaa, sillä länsimaalaisia brändejä oli joka paikassa, ravintoloissa puhuttiin enemmän englantia kuin Hongkongissa ja länkkärituristeja näkyi suht' paljon verrattuna vaikka Guangzhouhun. Myös monet rakennukset ja kadut olivat todella eurooppalaistyylisiä.

Juna Shanghaihin oli siis yöjuna ja matka kesti noin 16 h. Otimme hard sleeper paikat, jotka olivat halvimmat nukkumapaikat. Edestakainen junamatka maksoi noin 90 euroa. Hard sleeper sängyt ovat kapeammat ja kovemmat kuin soft sleeper nukkumapaikoissa. Hard sleeper hyteissä on kuusi sänkyä eli sängyt ovat kolmessa kerroksessa kun taas soft sleeper hyteissä sänkyjä on vain neljä ja hyteissä on ilmeisesti ovi. Hard sleeper sängyissä ei ollut sinänsä mitään vikaa, mutta ne olivat todella kapeita eikä keskimmäisessä tai ylimmässä kerroksessa mahtunut istumaan ollenkaan. Kokemuksena kuitenkin ihan positiivinen! Kivempi kuitenkin olisi, jos junissa ei saisi polttaa tupakkaa, koska nyt tuntui, että savu kulkeutui koko junaan ilmastoinnin kautta ja vaatteet  ja hiukset haisivat ihan tupakalle.

Junassakin oli totta kai kuumavesihanat, joten kuppinuudelit
olivat hyvä eväs matkalle.

Ekan matkan nukuin keskimmäisellä sängyllä, takaisintulomatkan
katonrajassa ylimmällä sängyllä.

Sitten itse asiaan eli perimmäiseen syyhyn minkä takia lähdettiin 1435 kilometriä pohjoiseen päin. Halusimme kämppikseni kanssa, joka on siis myös suomalainen, täyttää kansalaisvelvollisuutemme ja käydä äänestämässä. Hongkongissakin olisi ollut Suomen konsulaatti, mutta koska viisumimme on single entry viisumi, emme olisi päässeet enää takaisin Kiinan puolelle. Joten seuraavaksi lähin Kiinassa oleva Suomen konsulaatti sijaitsee Shanghaissa.

Konsulaatti sijaitsee 25. kerroksessa.

Äänestämisen jälkeen suuntasimme Tianzifangin kujille, jotka sijaitsevat Shanghain French Concession kaupunginosassa. Tianzifang on eräänlainen turistilue, jossa on ravintoloita, baareja, katuruokakojuja ja pieniä putiikkeja.

Monenlaisia dumplingsseja.

Maistettiin tällaisia pitkiä ranskalaisia, jossa oli joku kastike.
Kastikkeen nimi oli juustokastike, mutta ei kyllä maistunut
yhtään juustolle.

Vaaleanpunainen pantteri tsekkailee menoa ikkunalaudalta.

Yövyimme Shanghaissa kuuden hengen dormissa Blue Mountain Bund hostellissa. Hostellimme sijainti oli erittäin hyvä ja hostelli oli muutenkin siisti ja kohtuuhintainen (15e per yö suunnilleen muistaakseni). Mutta miksi hostellissa on minikilppareita pienessä lasimaljassa ja kilppareiden kilvet on maalattu. Joskus ei vaan voi ymmärtää eläintenkohtelua Aasiassa.

Ihan hauska teksti vessakoppien seinässä.

Seuraavana päivänä sää oli mitä parhain, joten päätimme lähteä Zhujiajiaon vesikaupunkiin. Matkaa sinne oli hostelliltamme 50 kilometriä, mutta metro kulki onneksi sinne asti. Matka kesti noin 1 tunnin ja 20 minuuttia.

Maisemia metrosta.

Paikan päällä oli myös "muutama" kiinalaisturisti. Eteneminen oli väkimäärän
takia Zhujiajiaon kaduilla melko hidasta.

Tässä tehdään jotain karkkia ilmeisesti.

Paikan päältä sai myös vuokrata tai ostaa kiinalaisia perinnepukuja.

Mentiin lyhyelle veneajelulle kiinalaisperheen kanssa, jotka jopa kysyivät, voimmeko
ottaa kuvan heidän kanssaan. Yleensä täällä porukka yrittää vaan salakuvata meitä, joten
oli kiva, että vaihteeksi joku kysyi luvan kohteliaasti.

Eggette/jätski/mansikkajälkkäri. Oli parasta <3

Vesikaupungissa vaeltelun jälkeen otettiin suunnaksi keskusta ja käytiin tsekkaamassa kuuluisa rantaboulevardi näkymä Bundille. Bund on varmastikin se asia, josta Shanghai tunnetaan. Kaikki, jotka ovat käyneet Shanghaissa ja monet jotka eivät ole käyneet, tunnistavat varmasti alla olevan näkymän Bundille eli Shanghain skylinen.

The Bund

Seuraavana päivänä kävimme propaganda poster art centressä, jonne kävelimme hostelliltamme. Paikka oli hieman vaikea löytää, sillä se sijaitsi tavallisella asuinalueella yhden kerrostalon pohjakerroksessa ja google maps ohjasi meidät 200 metriä pieleen paikasta. Mutta lopulta löysimme sinne ja paikka olikin oikein mielenkiintoinen! Siellä ei valitettavasti saanut ottaa kuvia. Tämän lisäksi kävimme myös ilmaisessa Shanghai museossa sekä näimme kaveriani Annea. Hän vei meidät syömään shanghailaisia dumplingsseja.

Lähellä hostelliamme sijaitseva East Nanjing Road.

Ihan kelpo lounassalaatit.

Jonotamme siis liikennevaloihin tietä ylittämään lauantai-iltana.
Nämä ihmiset ovat ilmeisesti menossa katsomaan Shanghain
skylinea iltavalaistuksessa, sen takia porukkaa oli niin paljon.

Me emme kuitenkaan jaksanut mennä tuon ihmismassan keskelle, joten suuntasimme
sen sijaan kattoterassille ihmismassoja pakoon. Tuoltakin oli kyllä erittäin hyvät näkymät.

Siisti sisäänkäynti kauppakeskukseen.

Oli kyllä puolen tunnin jonottamisen arvoinen: mansikka/persikkajuustojuoma.

Olimme siis Shanghaissa torstaista sunnuntaihin, jolloin hyppäsimme taas yöjunaan ja saavuimme Guangzhouhun maanantaiaamuna joskus kymmeneltä. Onneksi junamme saapui Guangzhoudong asemalle eikä Guangzhounan asemalle, joten meillä oli vain muutaman pysäkin metromatka yliopistolle.

Sellainen oli siis Shanghain seikkailumme! Nyt voi olla, etten ehdi enää päivittelemään blogia tässä kuussa, sillä tavoitteena on saada gradu tehtyä loppuun, joten päivät kuluvat aika hyvin sen parissa. Eli luultavasti blogiin ei edes olisi mitään kiinnostavaa kirjoitettavaa hetkeen :D