Bangkok part 1

Nyt on kotiuduttu takaisin Hongkongiin Bangkokista. Nyt näin ensimmäistä kertaa Thaimaassa käyneenä voin kyllä sanoa, että thaikulttuuri on äärimmäisen mielenkiintoinen ja on kiva päästä käymään maassa toisenkin kerran tässä lähiaikoina. Bangkok sijaitsee keski-Thaimaassa ja kuuleman mukaan se on todella erilaista aluetta kuin etelän paratiisirannat.

Bangkok on siis yli kahdeksan miljoonan asukkaan metropoli eli siellä asuu noin miljoona asukasta enemmän kuin Hongkongissa. Thaimaan kuningas kuoli noin 1,5 kuukautta sitten, joten tämä näkyi vielä hieman paikanpäällä. Kuninkaan kuvia oli kaikkialla ja suurin osa thaimaalaisista käytti mustaa pinssiä, joka on kunnianosoitus edesmenneelle kuninkaalle. Niin ikään myös kun vierailimme The Grand palacessa, niin siellä oli myös paljon paikallisia mustissa vaatteissa ilmeisesti muistellakseen kuningasta ja osoittaakseen hänelle kunnioitusta. Virallinen suruaika on kuukausi, mutta kyllä se silti vieläkin yli kuukauden jälkeen oli selvästi nähtävissä katukuvasta.

DAY 1
Meidän lentomme Bangkokiin oli iltalento, joten ehdimme käymään luennoillakin vielä keskiviikkona. Lensimme Thai Airwaysilla ja mielestäni kyseessä oli oikein pätevä ja melko halpa lentoyhtiö. Lento kesti vain reilut kaksi tuntia ja silti sillä tarjoiltiin ilmaiseksi lämmin ruoka sekä jokaisella oli viihdekeskus, mistä sai katsoa leffoja tai kuunnella musiikkia. Siitä voisi kotimainen lentoyhtiö ottaa mallia... Lensimme Bangkokin Suvarnabhumi lentokentälle, joka on hieman kaumpana kuin Bangkokin toinen lentokenttä, mutta siltikin taksimatka maksoi vain noin 5e per naama, vaikka matka esti hostellille noin 40 minuuttia. Taksimatkailu olikin edullista puuhaa Bangkokissa ja tätä tuli hyödynnettyä useammankin kerran. Pääsimme hostellille puoli kahdentoista aikaan illalla ja olimme varanneet sängyt kahdeksan hengen female dormista. Ensimmäisenä yönä olimme siellä Lieken kanssa kaksin, mutta seuraavina päivinä meitä taisi olla siellä 4-6 henkilöä, riippuen päivästä. Mukavia tyyppejä olivat kaikki :)

Värimaailma Thai Airwaysilla oli kiva,
violettia ja pinkkiä.

DAY 2
Aamupalan jälkeen päätimme lähteä Lieken kanssa kohti vanhaa kaupunkia. Otimme skytrainin ja matkasimme sillä pari pysäkkiä, jonka jälkeen saavuimme Bangkokin halki virtaavalle joelle. Tästä jonotimme hetken express veneeseen, joka kyyditsi meidät vanhaan kaupunkiin lähelle The Grand Palacea. Julkinen liikenne on täällä niin ikään halpaa, sillä venematka maksoi 14 bahtia eli noin 40 senttiä. Venematkailu täällä onkin suosittua ja helppo tapa liikkua joen vartta pitkin. Joen varrella oli myös useita (luksus)hotelleja, joiden palveluun kuuluivat "shuttle boatit" eli yksityiset venematkat eripuolille Bangkokia. Surullista oli, että joki oli ihan älyttömän likainen. Lieke sanoi, että hän näki jonkun kippaavan roskat ikkunasta suoraan jokeen. Jätehuollossa olisi siis kyllä vielä työnsarkaa Bangkokissa.

Jonossa veneeseen.

Niin likaista toi vesi...

The Grand Palacen katot näkyy. Ainakin oletan, että toi on se.

Pulu katseli maailman menoa tuolta putkesta.

Päästyämme vihdoin veneella vanhaan kaupunkiin, olimme joutua heti huijauksen uhreiksi. Mies, joka näytti aivan poliisilta tai vartijalta tms sanoi, että emme voi mennä The Grand Palaceen, jos meillä ei ole passeja mukana. Lieke alkoi kaivaa reppuaan ja totesi, että hänellä ei ole passia. Miehet alkoivat sitten tarjoamaan toisenlaista turistireittiä muualle vanhaan kaupunkiin, mutta emme lähteneet tähän, vaan päätimme kävellä sinne, emmekä ottaa tuktukia, joten lähdimme kävelemään poispäin. Sitten Lieke kaivoi uudestaan reppuaan ja löysikin passinsa sieltä, joten lähdimme kohti The Grand Palacen porttia. No siellä sitten selvisi, että emmehän me sinne mitään passia tarvinneet :D Usko thaimaalaisiin koki kyllä pienen kolauksen, mutta onneksi tämä oli aika lailla ainoa ikävämpi kokemus. Tapaus unohtuikin nopeasti, sillä palatsi oli aivan upea! Todellakin must see thing Bangkokissa. Sisäänpääsy oli 500 bahtia joka on 12,5e eli hinta on hieman suolainen, mutta ehdottomasti sen arvoinen paikka. Todella kauniita värejä, kuvioita ja rakennuksia. Mun kuvaustaidoilla se ei kyllä välity linssin takaa, mutta antaa jotain osviittaa kuitenkin.

Melkein perillä.

"Muutama" kiinalais- ja japanilaisturisti oli
kanssa eksynyt paikan päälle.

Koristeellista on.

Seinämaalauksia The Grand Palacen historiasta.

Tää oli musta nätein rakennus!

Haluan tämmöset kukkalaatat mun vessaan tulevaisuudessa!

Kengät piti ottaa pois yhessä kohdassa.

Siis miten noi puut voi olla noin symmetrisiä.

Tämän jälkeen otettiin vene joen toiselle puolelle, sillä kuviteltiin, että siellä oli jotain erityisen hienoo. Noh, ostettiin tuoretta ananasta evääksi, mutta sit tapahtui jotain ja oltiin melko eksyksissä. Käveltiin melko kauan jossain paikallisten asuttamalla alueella auringon porottaessa ihan täysiä 30 asteen helteessä. Emmekä olleet voineet ottaa aurinkorasvaa käsimatkatavaroihin, kun se oli niin iso purkki eikä oltu ostettu sitä paikanpäältä, koska se oli niin kallista, joten kun alkoi valkoisella suomalaisella ja hollantilaisella niskat punottamaan, niin päätettiin luovuttaa ja ottaa tuktuk china towniin. China townissa meille kummallekin tuli heti ihan kotoisa olo. Siellä oli ihan jäätävä määrä kaikkia pikkukujia, missä myytiin jos minkälaista tavaraa. China townin jälkeen suunnattiin takaisin Silomia kohti, jossa hostellimme sijaitsi. Menimme läheiseen ravintolaan illalliselle ja istuttiin siinä ihan rauhassa syömässä pad thaita, kun nähtiin iso rotta juoksentelemassa lähellä pysäköityjen skoottereiden välissä! Ei niin hygieenistä.

Mansikka ja mangosmoothiet, nam!

Ei-niin-tyypillinen bangkokilainen asunto.

Tästä nyt puhumattakaan.

Tuktukin kyydissä. Huomatkaa punoittavat
otsat.

China town!

Kisu ottaa chillisti kaupan kassalla.

DAY 3
Liekelle tämä oli ensimmäinen reissu, jossa hän nukkui dormissa ja koska Lieke on vähän herkkäunisempi, niin hänellä oli vähän nukkumisvaikeuksia reissun aikana. Kaikki ketkä mut tuntee, niin voi varmaan arvata, että mulla ei tällaisia ongelmia ollut... Joten jätin perjantaiaamuna Lieken nukkumaan ja lähdin yksikseni seikkailemaan lähialueille Bangkokiin. Hostellimme aulassa on kiva käsinpiirretty kartta ja katsoin siitä, että vähän matkan päässä sijaitsee puisto, joten lähdin sitä kohti. Siis tää puisto oli aivan sairaan kiva, yksi mun lempipaikoista matkalla! Se oli ihan jäätävän kokoinen, joku vähän reipas tunti meni, kun kävelin sen ympäri aina välillä pysähdellen kuvailemaan. Ja siis säikähdin ihan sairaasti, kun pysähdyin ihailemaan lampea, niin tajusin että jokin liikkuu siinä lammen rannassa. Siis siellä puistossa oli vapaana varaaneja!! Jotkut niistä oli melko isoja ja toiset vähän pienempiä. Näin niitä ainakin kymmenen. Niiden puuhia oli hauska seurailla. Tämä lajike ei vissiin ollut mikään hurja lihansyöjä, sillä yksi varaani uidessaan joutui nokikkain pienen haikaran kanssa, niin varaani joutui väistämään :D Puisto oli myös suosittu lenkkeilijöiden ja pyöräilijöiden keskuudessa. Siellä oli hauska seurata paikallista elämänmenoa. Tuli ihan mieleen New Yorkin Central Park siellä Bangkokin pilvenpiirtäjien keskellä kävellessä, vaikka en olekaan New Yorkissa koskaan käynyt :D

Puiston tunnelma oli todella kiva.

Tääkin vesi oli melkoisen likaista.

En tiedä kuvitteleeko tää varaani etten näe sitä tai jotain.

Tämä yksilö oli oikeesti aika iso!

Aamun käsilläseisontatreenejä.

Palatessani hostellille Liekekin oli jo heräillyt ja päätimme tehdä siinä pari tuntia kouluhommia ennen thai cooking classia, jolle olimme ennekkoon ilmottautuneet. Kävelimme paikkaan, jonka vetäjät ilmoittivat tapaamispaikaksi ja pääsimme samalle tunnille korealaisen perheen, brassinaisen ja kolmen hongkongilaisen tytön (hauska sattuma:D) kanssa. Ensimmäiseksi vetäjä vei meidät tutustumaan paikallisiin vihanneksiin torille ja sen jälkeen kävelimme läheiseen rakennukseen, jossa kokkauskurssi pidettiin. Kokkauskurssimme vetäjä oli ihan sairaan hauska ja aikamoinen hahmo. Siinä oli kyllä monesti naurussa pidättelemistä. Hänen mielestään olen princess of darkness, kun olen Suomesta. Koreaksi, portugaliksi, hollanniksi ja kantoniksi hän osasi sanoa kiitos, mutta ei suomeksi, niin opetin sen sitten hänelle. Hän myös kertoi, että korealaiset ovat ainoita, jotka tulevat lasten kanssa kokkauskurssille ja antavat heidän käyttää veistä yms. Nämä lapset olivat kyllä älyttömän hyvin käyttäytyviä ja oikeasti kiinnostuneita, vaikka tuskin ymmärsivät paljoakaan, kun kurssi oli englanniksi. Mietin vain onnistuisiko sama suomalaisten lasten kanssa, en ehkä usko. Kokkasimme siis ihan perinteisempiä thai ruokia eli pad thaita, tom yum keittoa, vihreää currya, jonkinlaisen kanasalaatin ja jälkkäriksi mangoa ja sticky ricea (mikäköhän ois suomeksi, tahmariisi ei vaan kuulosta hyvältä :D). Oli ihan älyttömän hyvää! Saatiin vielä thaikeittokirjavihkonen, missä oli paljon eri reseptejä. Koko lysti maksoi 1000 bahtia eli 25e, mikä ei ollut meistä paha hinta, sillä kokemus oli tosi kiva. Ehdottomasti suosittelen silom thai cooking classia! Loppupäivänä ei kyllä enää mitään tarvinut syödä :D

Silom cooking class!

Iloiset kokkailijat.

Tollainen hyllykkö olis niin kiva!

Ryhmä rämä.

Jälkkäri oli niin hyvää, nam. Niin oli kyllä muutkin annokset, thairuoka on vaan
niin hyvää aina.

Tällaista Bangkokissa, palailen piakkoin vielä part 2 postauksen merkeissä. Huomenna saan suomivieraita tänne Hongkongiin, kun äiti ja iskä tulee käymään!

1. You are so cute with apron😍 And I dunno why I keep making comments even though I cannot understand a word. kkk BUT still its really funny that i can see ur memories. sometimes mutual☺💕👍

1. Haha, apron really suited me and Lieke kkkk. And most of the memories we share, luckily <3